Drodzy uczniowie!!!
Już niedługo, bo za półtora miesiąca przystąpicie do egzaminu kończącego naukę w szkole podstawowej. Dla większości z Was będzie to pierwszy i zapewne nie ostatni poważny sprawdzian posiadanej wiedzy i umiejętności. Jego wyniki wraz z ocenami uzyskanymi na świadectwie zadecydują o Waszej dalszej ścieżce edukacyjnej. Duża ilość uzyskanych punktów pozwoli dostać się do wymarzonej szkoły ponadpodstawowej i kształcić się w wybranym kierunku. Słabo napisany egzamin nie przekreśli wprawdzie Waszych szans edukacyjnych, ale znacząco może ograniczyć możliwości wyboru szkoły. Dlatego warto zadbać o jak najlepsze przygotowanie się do tego egzaminu i to zarówno w sferze dydaktycznej- czyli móc się wykazać dobrym opanowaniem wiedzy i umiejętności, jak i w sferze mentalnej -czyli pozytywnie się do niego nastawić i umieć wykorzystać swoje mocne strony.
Niech każdy z Was przeczyta poniższe rady i postara się je wdrożyć- najlepiej już od zaraz!!!
– zastanów się co Cię najbardziej zmotywuje do dobrego przygotowywania się do egzaminu?-czy
to będzie chęć dostania się do wymarzonej szkoły, czy może ustalona z rodzicami atrakcyjna
nagroda,czy też chęć udowodnienia sobie lub innym na co cię stać, a może jeszcze coś innego ?
Napisz swoją „motywację” na kartce i umieść ją w miejscu, gdzie najczęściej się uczysz.
Treść motywacji może brzmieć: „Powtarzam materiał do egzaminu bo chcę……..”
Czytaj to często!! Powtarzaj to sobie w myślach.
– Zgromadź w jednym miejscu wszystkie podręczniki i zeszyty z ubiegłych lat, z tych przedmiotów,
z których będziesz pisał egzamin (j. polski, matematyka, język obcy). Chyba ich nie wyrzuciłeś!
– Załóż sobie segregator z tzw. ” foliowymi koszulkami”, w którym będziesz mógł gromadzić
materiały powtórkowe. Warto, by na każdy powtarzany przedmiot była oddzielna „koszulka”,
– Do każdego przedmiotu zrób sobie spis działów, które przez ostatnie lata nauki były w szkole
przerabiane i powtarzaj materiał działami. Tak będzie ci łatwiej go zapamiętać.
Np. w obrębie matematyki: procenty, działania na ułamkach-zwykłych, dziesiętnych, pola
powierzchni figur geometrycznych, pola brył geometrycznych, jednostki miar, a z języka
polskiego: np. literatura-omawiane lektury, środki stylistyczne, zagadnienia gramatyczne.
-Dokonaj samooceny-w którym z działów czujesz się mocny, a który ci po prostu „nie leży”- jemu
musisz poświęcić więcej uwagi.
-Przeglądając zeszyty przedmiotowe zwróć uwagę na te treści, które były szerzej omawiane na
lekcjach a później były sprawdzane na klasówkach, lekcjach powtórzeniowych. Te treści mogą
mieć kluczowe znaczenie, mogą być przedmiotem pytań egzaminacyjnych.
-Najważniejsze informacje teoretyczne do zapamiętania, -np. wzory, słówka, nazwy środków
stylistycznych, bohaterowie lektur, ważne wydarzenia historyczne- zapisuj w formie haseł, rożnymi kolorami, dużym drukiem, na osobnych kartkach (tzw. fiszkach i umieszczaj je w „koszulkach” przy danym przedmiocie. Co jakiś czas wracaj do nich, przypominaj je sobie . Możesz też poprosić kogoś z rodziny, aby „wylosował” jakąś fiszkę i odpytał cię z zawartego tam materiału.
-Kartki z informacjami, słówkami które jest Ci szczególnie trudno zapamiętać umieszczaj w
miejscu, gdzie odruchowo często spoglądasz, np. nad biurkiem, na drzwiach lodówki. Szybciej i
trwale je wtedy zapamiętasz,
– Materiał utrwalaj głównie poprzez ćwiczenia praktyczne-rób zadania, rozwiązuj testy – ćwicz przy
tym swoją umiejętność czytania ze zrozumieniem. Pamiętaj!!- zanim zaczniesz wykonywać jakieś
zadanie dwukrotnie uważnie przeczytaj polecenie.
-Przygotowując się do egzaminu korzystaj z różnego rodzaju pomocy-repetytoriów, testów z
ubiegłego roku szkolnego, opracowań lektur szkolnych, materiałów dostępnych w internecie. Im
więcej ćwiczeń, zadań wykonasz samodzielnie tym lepiej. Rozwiązywanie gotowych testów
pomoże Ci ponadto zorientować się, w jakich obszarach masz jeszcze braki, które trzeba
uzupełnić.
-Pracuj systematycznie-codziennie (no może z wyjątkiem niedziel i Świąt); poświęć przynajmniej
20-30 minut na przeglądanie, powtarzanie materiału. Umieść ten „powtórkowy”czas w swoim
codziennym harmonogramie zajęć. Wykorzystaj fakt, że to teraz Ty gospodarujesz swoim
czasem. Nie odkładaj powtórek na później, a jeśli się zniechęcisz- przeczytaj ponownie swoją
motywację.
-Najlepiej jak potrafisz wykorzystaj swoje osobiste zasoby-jeśli łatwiej ci się wypowiadać ustnie -powtarzaj na głos materiał, komentuj to czego się uczysz, zadawaj sobie głośno pytania i sam na nie udzielaj odpowiedzi. Jeśli zaś wolisz pisać -rób notatki, fiszki, tzw. mapy myśli.
-Uruchamiaj pozytywne myślenie (to tzw. afirmacje)-powtarzaj w myśli. „Poradzę sobie z zadaniami, przecież się uczyłem”, „Jestem spokojny o wyniki egzaminu-uczyłem się”, ” Wierzę w siebie, bo jestem dobrze przygotowany”.Wiara we własne możliwości i pozytywne nastawienie są bardzo ważne, ale one nie przyniosą sukcesu bez pracy. !!!
Pamiętaj!!! Nasi nauczyciele też życzą Ci uzyskania jak najlepszych wyników egzaminacyjnych i będą z Ciebie dumni, gdy je uzyskasz.
– I na koniec ważna uwaga- nie powtarzaj już wiadomości w przeddzień egzaminu, odłóż segregator
na półkę, zrelaksuj się, dobrze się wyśpij i zastosuj którąś z afirmacji. To naprawdę pomaga.
Powodzenia!!!!
Krystyna Jokiel
P.S. Jeśli macie jakieś trudności, wątpliwości, zapytania -piszcie do nas , pytajcie.