Drodzy uczniowie!!!
Uważnie przeczytajcie ten tekst i spróbujcie zastosować poniższe rady. Zobaczycie, że nauka w domu, z dala od szkoły, wcale nie musi być trudna, nużąca, mało wydajna, a efekty ….cóż będą zależały od waszego zaangażowania. Dobitnie mówi o tym chińskie przysłowie. Brzmi ono tak: ” Nauczyciele tylko otwierają drzwi-wejść musisz sam”. Znaczy to tyle, że w obecnej sytuacji-nauczania zdalnego musicie wykazać się większym zaangażowaniem, samodyscypliną, lepszą organizacją pracy własnej niż dotychczas. Teraz głównie od Waszego podejścia do nauki będą zależały jej efekty. Nauczyciele nie mogą już tak jak dotychczas bezpośrednio obserwować jak radzicie sobie z nowymi zagadnieniami, na bieżąco udzielać Wam wskazówek, nie mogą czuwać nad Waszą koncentracją czy zwyczajnie chwilę z Wami porozmawiać o czymś ważnym.
Ale to wróci i miejmy nadzieję, że szybko.
A oto moje porady dla każdego z Was:
- W harmonogramie dnia wyznacz sobie określone ramy czasowe przeznaczone na naukę i ściśle ich przestrzegaj. Te ramy muszą zawierać czas przeznaczony na zadania pisemne do odrobienia, naukę teoretyczną, czytanie lektur. Uzgodnij to ze swoimi rodzicami. Nie buntuj się kiedy rodzice przypominają Ci o obowiązku nauki.
- Ucz się w takich godzinach, kiedy Twój umysł jest najbardziej „chłonny” ( nazywane to bywa wyżem intelektualnym)-czyli w godz. 8.00- 12.00, a potem 16.00 – 18.00. Nie odkładaj nauki na godziny wieczorne. Wieczorem możesz zrobić jakąś pracę plastyczną, przeczytać fragment lektury.
- Zanim przystąpisz do nauki chwilkę się zrelaksuj- przewietrz pokój, weź kilka głębszych oddechów, zrób kilka ćwiczeń ruchowych, popatrz w dal przez okno i zaczynaj. Nie odwlekaj momentu uczenia się.
- Usuń wszystkie „przeszkadzacze” -czyli zadbaj, o to by nic nie rozpraszało Twojej uwagi ( zrób porządek na biurku, wyłącz telewizor, usuń z pola widzenia niepotrzebne rzeczy, wyprowadź psa z pokoju).
- Zacznij się uczyć od tego przedmiotu, który lubisz najbardziej lub tego, który najłatwiej „wchodzi” Ci do głowy, ale nie zostawiaj najtrudniejszej partii materiału na sam koniec na sam koniec .
- Ucz się naprzemiennie -przedmiot humanistyczny-przedmiot ścisły. Taka zmienność treści powoduje, że nasz mózg lepiej je przyswaja. Czyli np. odrabiamy zadanie z matematyki, potem z języka polskiego, potem może być znów jakieś zadanie z chemii, potem z angielskiego, itd. Pracuj w rytmie: zadanie pisemne-uczenie się pamięciowe i znów zadanie pisemne-nauka teoretyczna.
- Obszerniejsze zadania podziel na mniejsze etapy, zrób sobie plan tego, co po kolei będziesz robił. Trzymaj się tego planu.
- Ucz się aktywnie. Miej na uwadze, że zapamiętujemy:
-10% tego , co tylko przeczytamy,
-20% tego co tylko usłyszymy,
– 30% tego , co tylko tego cozobaczymy, ale już
– 50% tego co usłyszymy i zobaczymy,
– 70% tego co sami mówimy i aż !!!!
– 90% tego co sami zrobimy.
a więc: ucz się na głos, podkreślaj kolorowymi mazakami najważniejsze informacje do zapamiętania, zapisuj je na osobnych karteczkach tzw, „tłustym drukiem”, stawiaj pytania do teksu i sam odpowiadaj na nie, jeśli to możliwe to przepytuj się z rodzeństwem ( rodzeństwo świetnie się może sprawdzić w roli „egzaminatora”), w trakcie uczenia chodź po pokoju, twórz skojarzenia do treści, które masz zapamiętać , twórz polskie rymy do obcojęzycznych słówek do zapamiętania, wyobrażaj sobie przebieg zdarzeń historycznych, kolejność których trzeba zapamiętać. Taka nauka nie będzie nudna, będzie bardziej efektywna.
- Rób sobie przerwy w trakcie nauki, co zapobiegnie zmęczeniu. Tak jak w szkole, co 45 minut odłóż na chwilę materiały szkolne i zrelaksuj się. Ale w trakcie przerwy nie graj na komputerze czy telefonie-te czynności odłóż na czas wolny. Lepiej przerwę poświęć na rozmowę z bliskimi, zabawę ze swoim pupilem, położenie się, przekąszenie czegoś.
- Jeżeli czegoś od razu nie zrozumiesz-przeczytaj jeszcze raz tekst, polecenie, spróbuj go teraz zrozumieć, pytaj domowników, szukaj rozwiązań w dostępnych źródłach informacji. Nie ucz się mechanicznie, bo nie będziesz umiał potem tej wiedzy zastosować praktycznie.
- Po przeczytaniu rozdziału w książce powtarzaj na głos informacje, które zapamiętałeś. Miej na uwadze, że że jedno powtórzenie nie wystarczy, aby trwale zapamiętać treści.
Treści, które musisz znać dosłownie na pamięć ( np. definicje, twierdzenia, słówka) powtarzaj na krótko przed zaśnięciem, a jeśli to możliwe zaraz po przebudzeniu. Wtedy nasz mózg łatwiej je „wchłonie”. Przekonaj się o tym.
- Nie odrywaj się od pracy, jeśli to nie jest konieczne i poproś domowników, by też Cię nie absorbowali podczas gdy się uczysz. Staraj się utrzymać swoją koncentrację w czasie tych 45 minut samodzielnej nauki. Jeśli nie dajesz rady tak długo się skupić-zrób sobie kilkuminutową przerwę. Koncentrację można ćwiczyć-chociażby poprzez takie proste ćwiczenia jak układanie puzzli, rozwiązywanie krzyżówek, gra w scrable, inne gry planszowe, zrobienie rysunku oburącz, napisanie krótkiego tekstu niedominującą ręką.
- Spróbuj zainteresować się tym czego się uczysz. Łatwiej wtedy te treści zapamiętasz.
No i na koniec ogólne uwagi do uczniów z rodzin wielodzietnych.
Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że Wam może być trudniej uczyć się wyłącznie w domu, bo każdy uczeń potrzebuje miejsca, czasu i wyciszenia, żeby samodzielnie pracować. Spróbujcie z pomocą rodziców uzgodnić, jak to u Was w rodzinie będzie przebiegało. Jak będziecie się dzielili czasem dostępu do komputera, jak zorganizujecie sobie naukę pamięciową, pisemne odrabianie zadań. Wspólnie zróbcie jakiś harmonogram, dbajcie wszyscy o jego przestrzeganie. Pomagajcie sobie nawzajem, szczególnie przy trudniejszych zadaniach, przepytujcie się z wyuczonego materiału, razem trenujcie koncentrację uwagi. Zachowajcie dużo spokoju, unikajcie wzajemnych tarć, konfliktów. W obecnej sytuacji szczególnie musimy się wspierać i pomagać sobie.
Dbajcie o siebie.
Do zobaczenia w szkole Krystyna Jokiel-psycholog szkolny