ROK SZKOLNY 2018/2019
Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 1 w Katowicach
Całkowity koszt programu wyniósł 15.000 zł. Kwota przyznanego wsparcia finansowego: 12.000 zł Wkład własny: 3.000 zł Liczba zakupionych książek: 974, w tym lektur 67,15% zakupionych książek.
Zakupy książek były konsultowane z uczniami, nauczycielami i rodzicami; uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych – zakupiono książki z dużą czcionką, a także książki, które swoją tematyką dotyczą niepełnosprawności.
Lista wybranych książek opracowana po głosowaniu :
· Magiczne drzewo – książki z serii
· Zaopiekuj się mną – dla małych miłośników zwierząt, książki z serii
· Nela mała reporterka – książki z serii
· Wiersze J. Tuwima
· Plus minus 16 – książki z serii
· Pieśń lodu i ognia – książki z serii
· Na pomoc zwierzakom –książki z serii
· Morderstwo w środku zimy
· Igrzyska śmierci – książki z serii
· Most do Terabithii
· Cygańska korona- książki z serii
Przykłady zakupionych lektur (po konsultacji z nauczycielami i rodzicami uznano, że część środków należy wykorzystać na uzupełnienie pozycji lekturowych, zwłaszcza brakujących lektur do klasy VII i VIII):
· H. Sienkiewicz – Quo Vadis.
· Ch.Dickens – Opowieść wigilijna
· Ł.Wierzbicki – Afryka Kazika
· A.Kamińsk i- Kamienie na szaniec
· Sofokles – Antygona
· A. Fredro – Zemsta
· J. Słowacki – Balladyna
· A. Christie – Morderstwo w Orient Expressie
· E.E. Schmitt – Oskar i pani Róża
Przykłady zakupionych nowości najczęściej wypożyczanych z biblioteki :
· Nela, mała reporterka – książki z serii
· H.Webb – książki z cyklu Zaopiekuj się mną
· Książki z serii Czytam sobie – trzy poziomy
· S.Gardner . Najmniejsza dziewczynka na świecie
· S.Gardner. Chłopiec szybki jak strzała
· R.J.Palacio Cuowny chłopak
· M. Maleszka. Książki z cyklu Magiczne drzewo
Organizacja pracy biblioteki została dostosowana do potrzeb uczniów – uczniowie mają możliwość wypożyczania książek na przerwach, przed lekcjami i po lekcjach oraz na wakacje i ferie.
Spotkania z rodzicami: omówienie wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zebrań z rodzicami.
Podjęcie współpracy z innymi bibliotekami: z Miejską Biblioteką Publiczną Filia nr 17 w Katowicach
W czasie realizacji programu zorganizowano:
Wydarzenia promujące czytelnictwo z udziałem uczniów:
a. Wystawa najciekawszych książek wybranych przez uczniów
b. Czytanie w Miejskim Przedszkolu nr 24
c. Czytanie w klasach 1-3 d. Wystawy: Tradycje Bożonarodzeniowe, Tradycje Wielkanocne, Zabawy Andrzejkowe e. Konkurs „Sprawdź, co pamiętasz” (znajomość treści przeczytanych lektur) dla klas I-III i IV-VI f. Konkurs „Sprawdź, co pamiętasz” (znajomość treści przeczytanych lektur) dla klas I-III i IV-VI g. Głośne czytanie dzieciom przebywającym w świetlicy szkolnej h. Promowanie nowości na stronie internetowej biblioteki oraz w gablotce na korytarzu i. Uczestnictwo w Wielkiej Lidze Czytelników j. Lekcje biblioteczne k. 8 czerwca 2018 r. odbyła się ogólnopolska akcja „Jak nie czytam, jak czytam”. Tego dnia uczniowie z całej Polski czytali w tym samym czasie to, na co mieli ochotę. Symbolem tej wspólnej akcji jest rekord w liczbie czytających w tym samym momencie – w ubiegłym roku było to 459 tys. osób. l. Nasi uczniowie, podobnie jak w ubiegłym roku, również zebrali się w jednym miejscu, aby wziąć udział w akcji „Jak nie czytam, jak czytam”. Podopieczni świetlicy szkolnej udali się na boisko, gdzie wspólnie czytali wybrane książki. Zachęcamy do obejrzenia galerii zdjęć dokumentujących nasz udział w akcji: http://bibliotekazsp1kato.wixsite.com/stronaglowna/aktualnoci m. Uczniowie klas 4 -8 współredagujący gazetkę szkolną „Express” publikują recenzje ulubionych książek oraz tworzą listy polecanych lektur. |
Projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:
1 Dzieci pracują z tekstem, zaznaczając fiszkami ważne fragmenty. Następnie przygotowują Porfolio na temat bohatera literackiego. Efekty pracy przedstawione są na forum klasy. Plakaty eksponowane są na gazetce klasowej.
2 W klasach 3 dzieci realizowały projekt związany z edukacją czytelniczą. Oprócz omawiania lektur obowiązkowych i prowadzenia zeszytów lektur, uczniowie mieli jeden raz w semestrze wybrać sobie książkę z serii ” Nela, mała podróżniczka”. Każdy z uczniów po przeczytaniu minimum 4 rozdziałów wybranej książki miał opisać wybrane zwierzątko oraz wybraną przygodę Neli, a następnie zilustrować. Podczas zajęć dzieci dzieliły się z wrażeniami z przeczytanych książek oraz prezentowały swoje opisy i prezentacje. Niektóre dzieci pojechały na spotkanie w Katowicach z autorką – tytułową Nelą.
Wnioski: wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało wyraźnie zauważalne zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką. Nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, często bestsellery, książki znanych autorów, nagradzane w prestiżowych konkursach literackich. Tak ciekawie doposażony księgozbiór pozwala uczniom miło spędzać czas na przerwach, dostarcza radosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudza zainteresowania, dyskusje na temat przeczytanych książek, daje możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, inicjuje nowe, ciekawe działania na rzecz promowania czytelnictwa. Możliwość głosowania i decydowania o zakupach, czytanie nowych książek, sprawiło, że czytelnicy przychodzą i pytają o inne tytuły, książki o podobnej tematyce, sugerują nowe zakupy. W bibliotece zwiększyła się obecność uczniów starszych, pytających o lektury i nowości.
Wyraźnie wzrosła ilość uczniów korzystających z biblioteki oraz ilość wypożyczeń. Program otworzył możliwości do nowych, ciekawych działań w bibliotece i w szkole.