NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA

ROK SZKOLNY 2018/2019

Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
w Zespole Szkolno –  Przedszkolnym nr 1 w Katowicach

Całkowity koszt programu wyniósł 15.000 zł. Kwota przyznanego wsparcia finansowego: 12.000 zł Wkład własny: 3.000 zł Liczba zakupionych książek: 974, w tym lektur 67,15% zakupionych książek.

Zakupy książek były konsultowane z uczniami, nauczycielami i rodzicami; uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych – zakupiono książki z dużą czcionką, a także książki, które swoją tematyką dotyczą niepełnosprawności.

Lista wybranych książek opracowana po głosowaniu :

·        Magiczne drzewo – książki z serii

·        Zaopiekuj się mną – dla małych miłośników zwierząt, książki z serii

·        Nela mała reporterka – książki z serii

·        Wiersze J. Tuwima

·        Plus minus 16 – książki z serii

·        Pieśń lodu i ognia – książki z serii

·        Na pomoc zwierzakom –książki z serii

·        Morderstwo w środku zimy

·        Igrzyska śmierci – książki z serii

·        Most do Terabithii

·        Cygańska korona- książki z serii

Przykłady zakupionych lektur (po konsultacji z nauczycielami i rodzicami uznano, że część środków należy wykorzystać na uzupełnienie pozycji lekturowych, zwłaszcza brakujących lektur do klasy VII i VIII):

·        H. Sienkiewicz – Quo Vadis.

·        Ch.Dickens – Opowieść wigilijna

·        Ł.Wierzbicki – Afryka Kazika

·        A.Kamińsk i- Kamienie na szaniec

·        Sofokles – Antygona

·        A. Fredro – Zemsta

·        J. Słowacki – Balladyna

·        A. Christie – Morderstwo w Orient Expressie

·        E.E. Schmitt – Oskar i pani Róża

Przykłady zakupionych nowości najczęściej wypożyczanych z biblioteki :

·        Nela, mała reporterka – książki z serii

·        H.Webb – książki z cyklu Zaopiekuj się mną

·        Książki z serii Czytam sobie – trzy poziomy

·        S.Gardner . Najmniejsza dziewczynka na świecie

·        S.Gardner. Chłopiec szybki jak strzała

·        R.J.Palacio Cuowny chłopak

·        M. Maleszka. Książki z cyklu Magiczne drzewo

Organizacja pracy biblioteki została dostosowana do potrzeb uczniów – uczniowie mają możliwość wypożyczania książek na przerwach, przed lekcjami i po lekcjach oraz na wakacje i ferie.  

Spotkania z rodzicami: omówienie wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zebrań z rodzicami.

Podjęcie współpracy z innymi bibliotekami: z Miejską Biblioteką Publiczną Filia nr 17 w Katowicach

W czasie realizacji programu zorganizowano:

Wydarzenia promujące czytelnictwo z udziałem uczniów:

a.      Wystawa najciekawszych książek wybranych przez uczniów

b.     Czytanie w Miejskim Przedszkolu nr 24

c.      Czytanie w klasach 1-3 d.     Wystawy: Tradycje Bożonarodzeniowe, Tradycje Wielkanocne, Zabawy Andrzejkowe e.      Konkurs „Sprawdź, co pamiętasz” (znajomość treści przeczytanych lektur) dla klas I-III i IV-VI f.      Konkurs „Sprawdź, co pamiętasz” (znajomość treści przeczytanych lektur) dla klas I-III i IV-VI g.     Głośne czytanie dzieciom przebywającym w świetlicy szkolnej h.     Promowanie nowości na stronie internetowej biblioteki oraz w gablotce na korytarzu i.       Uczestnictwo w Wielkiej Lidze Czytelników j.       Lekcje biblioteczne k.     8 czerwca 2018 r. odbyła się ogólnopolska akcja „Jak nie czytam, jak czytam”. Tego dnia uczniowie z całej Polski czytali w tym samym czasie to, na co mieli ochotę. Symbolem tej wspólnej akcji jest rekord w liczbie czytających w tym samym momencie – w ubiegłym roku było to 459 tys. osób. l.       Nasi uczniowie, podobnie jak w ubiegłym roku, również zebrali się w jednym miejscu, aby wziąć udział w akcji „Jak nie czytam, jak czytam”. Podopieczni świetlicy szkolnej udali się na boisko, gdzie wspólnie czytali wybrane książki. Zachęcamy do obejrzenia galerii zdjęć dokumentujących nasz udział w akcji: http://bibliotekazsp1kato.wixsite.com/stronaglowna/aktualnoci m.   Uczniowie klas 4 -8 współredagujący gazetkę szkolną „Express” publikują recenzje ulubionych książek oraz tworzą listy polecanych lektur.

Projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:

1 Dzieci pracują z tekstem, zaznaczając fiszkami ważne fragmenty. Następnie przygotowują Porfolio na temat bohatera literackiego. Efekty pracy przedstawione są na forum klasy. Plakaty eksponowane są na gazetce klasowej.

2 W klasach 3 dzieci realizowały projekt związany z edukacją czytelniczą. Oprócz omawiania lektur obowiązkowych i prowadzenia zeszytów lektur, uczniowie mieli jeden raz w semestrze wybrać sobie książkę z serii ” Nela, mała podróżniczka”. Każdy z uczniów po przeczytaniu minimum 4 rozdziałów wybranej książki miał opisać wybrane zwierzątko oraz wybraną przygodę Neli, a następnie zilustrować. Podczas zajęć dzieci dzieliły się z wrażeniami z przeczytanych książek oraz prezentowały swoje opisy i prezentacje. Niektóre dzieci pojechały na spotkanie w Katowicach z autorką – tytułową Nelą.

Wnioski: wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało wyraźnie zauważalne zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką. Nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, często bestsellery, książki znanych autorów, nagradzane w prestiżowych konkursach literackich. Tak ciekawie doposażony księgozbiór pozwala uczniom miło spędzać czas na przerwach, dostarcza radosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudza zainteresowania, dyskusje na temat przeczytanych książek, daje możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, inicjuje nowe, ciekawe działania na rzecz promowania czytelnictwa. Możliwość głosowania i decydowania o zakupach, czytanie nowych książek, sprawiło, że czytelnicy przychodzą i pytają o inne tytuły, książki o podobnej tematyce, sugerują nowe zakupy. W bibliotece zwiększyła się obecność uczniów starszych, pytających o lektury i nowości.

Wyraźnie wzrosła ilość uczniów korzystających z biblioteki oraz ilość wypożyczeń.  Program otworzył możliwości do nowych, ciekawych działań w bibliotece i w szkole. 

Możliwość komentowania jest wyłączona.