JAK DOBRZE PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO EGZAMINU Poradnik dla uczniów klas VIII

Drodzy uczniowie!!!

  Już niedługo, bo za półtora miesiąca przystąpicie do egzaminu kończącego naukę w szkole podstawowej. Dla większości z Was będzie to pierwszy i zapewne nie ostatni poważny sprawdzian posiadanej wiedzy i umiejętności. Jego wyniki wraz z ocenami uzyskanymi na świadectwie zadecydują o Waszej dalszej ścieżce edukacyjnej. Duża ilość uzyskanych punktów pozwoli dostać się do wymarzonej szkoły ponadpodstawowej i kształcić się w wybranym kierunku. Słabo napisany egzamin nie przekreśli wprawdzie Waszych szans edukacyjnych, ale znacząco może ograniczyć możliwości wyboru szkoły. Dlatego warto zadbać o jak najlepsze przygotowanie się do tego egzaminu i to zarówno w sferze dydaktycznej- czyli móc się wykazać dobrym opanowaniem wiedzy i umiejętności, jak i w sferze mentalnej -czyli pozytywnie się do niego nastawić i umieć wykorzystać swoje mocne strony.

Niech każdy z Was przeczyta  poniższe rady i postara się je wdrożyć- najlepiej już od zaraz!!!

– zastanów się co  Cię najbardziej zmotywuje do dobrego przygotowywania się do egzaminu?-czy

 to będzie chęć dostania się do wymarzonej szkoły, czy może ustalona z rodzicami atrakcyjna

 nagroda,czy też chęć udowodnienia sobie lub innym na co cię stać, a może jeszcze coś innego ?

 Napisz swoją „motywację” na kartce i  umieść ją w miejscu, gdzie najczęściej się uczysz.   

 Treść motywacji może brzmieć: „Powtarzam materiał do egzaminu bo chcę……..”

 Czytaj to często!! Powtarzaj to sobie w myślach.

– Zgromadź w jednym miejscu wszystkie podręczniki i zeszyty z ubiegłych lat, z tych przedmiotów,

  z których będziesz pisał egzamin (j. polski, matematyka, język obcy). Chyba ich nie wyrzuciłeś!

– Załóż sobie segregator z tzw. ” foliowymi koszulkami”, w którym będziesz mógł gromadzić

   materiały powtórkowe. Warto, by na każdy powtarzany przedmiot była oddzielna „koszulka”,

– Do każdego przedmiotu zrób sobie spis działów, które przez ostatnie lata nauki były w szkole

  przerabiane i powtarzaj materiał działami. Tak będzie ci łatwiej go zapamiętać.

  Np. w obrębie matematyki: procenty, działania na ułamkach-zwykłych, dziesiętnych, pola

  powierzchni figur geometrycznych, pola brył geometrycznych, jednostki miar, a z języka

  polskiego: np. literatura-omawiane lektury, środki stylistyczne, zagadnienia gramatyczne.

-Dokonaj samooceny-w którym z działów czujesz się mocny, a który ci po prostu  „nie leży”- jemu

 musisz poświęcić więcej uwagi.

-Przeglądając zeszyty przedmiotowe zwróć uwagę na te treści, które były szerzej omawiane na

 lekcjach a później były sprawdzane  na klasówkach, lekcjach powtórzeniowych. Te treści mogą

 mieć kluczowe znaczenie, mogą być przedmiotem pytań egzaminacyjnych.

-Najważniejsze informacje teoretyczne do zapamiętania, -np. wzory, słówka, nazwy środków

stylistycznych, bohaterowie lektur, ważne wydarzenia historyczne- zapisuj w formie haseł, rożnymi kolorami, dużym drukiem, na osobnych kartkach (tzw. fiszkach i umieszczaj je w „koszulkach” przy danym przedmiocie.  Co jakiś czas wracaj do nich, przypominaj je sobie . Możesz też poprosić  kogoś z rodziny, aby „wylosował” jakąś fiszkę i odpytał cię z zawartego tam materiału.

-Kartki z informacjami, słówkami które jest Ci szczególnie trudno zapamiętać umieszczaj w

 miejscu, gdzie odruchowo często spoglądasz, np. nad biurkiem, na drzwiach lodówki. Szybciej i

 trwale je wtedy zapamiętasz,

– Materiał utrwalaj głównie poprzez ćwiczenia praktyczne-rób zadania, rozwiązuj testy – ćwicz przy

 tym swoją umiejętność czytania ze zrozumieniem. Pamiętaj!!- zanim zaczniesz wykonywać jakieś

 zadanie dwukrotnie uważnie przeczytaj polecenie.

-Przygotowując się do egzaminu korzystaj z różnego rodzaju pomocy-repetytoriów, testów z

 ubiegłego roku szkolnego, opracowań lektur szkolnych, materiałów dostępnych w internecie. Im

 więcej ćwiczeń, zadań wykonasz samodzielnie tym lepiej. Rozwiązywanie gotowych testów

 pomoże Ci ponadto zorientować się, w jakich obszarach  masz jeszcze braki, które trzeba

 uzupełnić.

-Pracuj systematycznie-codziennie (no może z wyjątkiem niedziel i Świąt); poświęć przynajmniej

 20-30 minut na przeglądanie, powtarzanie materiału. Umieść ten „powtórkowy”czas w swoim

 codziennym harmonogramie zajęć. Wykorzystaj fakt, że to teraz Ty gospodarujesz swoim

 czasem. Nie odkładaj powtórek na później, a jeśli się zniechęcisz- przeczytaj ponownie swoją

 motywację.

-Najlepiej jak potrafisz wykorzystaj swoje osobiste zasoby-jeśli łatwiej ci się wypowiadać ustnie -powtarzaj na głos materiał, komentuj to czego się uczysz, zadawaj sobie głośno pytania i sam na nie udzielaj odpowiedzi. Jeśli zaś wolisz pisać -rób notatki, fiszki, tzw. mapy myśli.

-Uruchamiaj pozytywne myślenie (to tzw. afirmacje)-powtarzaj w myśli. „Poradzę sobie z zadaniami, przecież się uczyłem”, „Jestem spokojny o wyniki egzaminu-uczyłem się”, ” Wierzę w siebie, bo jestem dobrze przygotowany”.Wiara we własne możliwości i pozytywne nastawienie są bardzo ważne, ale one  nie przyniosą sukcesu bez pracy. !!!

 Pamiętaj!!! Nasi nauczyciele też życzą Ci uzyskania jak najlepszych wyników egzaminacyjnych i będą z Ciebie dumni, gdy je uzyskasz.

– I na koniec ważna uwaga- nie powtarzaj już wiadomości w przeddzień egzaminu, odłóż segregator

 na półkę, zrelaksuj się, dobrze się wyśpij i zastosuj którąś z afirmacji. To naprawdę pomaga.

Powodzenia!!!!

Krystyna Jokiel

P.S. Jeśli macie jakieś trudności, wątpliwości, zapytania -piszcie do nas , pytajcie.

Możliwość komentowania jest wyłączona.