Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020r. poz.493 ze zmianami).
- W przypadku ograniczenia w całości lub w części funkcjonowania szkół, zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Czasowe zawieszenie stacjonarnych zajęć edukacyjnych nie zwalnia uczniów od obowiązku szkolnego w postaci zdalnego nauczania.
- Poprzez stosowanie zajęć z wykorzystaniem metod i
technik kształcenia na odległość przyjmuje się w szczególności zajęcia prowadzone
z wykorzystaniem:
- Platformy Zdalnego Nauczania Moodle – www.zsp1katowice.neoklasa.pl;
- Platformy „Office 365 dla Edukacji” – https://www.office.com/;
- Dziennika elektronicznego – https://uonetplus.vulcan.net.pl/katowice;
- Poczty elektronicznej;
- Innych narzędzi lub formy zatwierdzonej przez dyrektora.
- Plan lekcji nie ulega zmianie, tylko formy organizacji zajęć oraz przedział czasowy (lekcja może trwać mniej niż 45 minut, nie mniej niż 30 minut).
- W przypadku nieobecności nauczycieli lub z innych powodów organizacyjnych plan lekcji w poszczególnych oddziałach może ulec zmianom.
- Biorąc pod uwagę sytuacje uczniów zajęcia powinny być prowadzone przez nauczycieli naprzemiennie, z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia oraz wykorzystując zróżnicowane formy pracy ucznia. Nauczyciel nie może karać ucznia za niewykonanie zadania lub nieuczestniczenie w lekcji online w określonym przez niego czasie (z uwagi na warunki techniczne lub szczególne sytuacje).
- Obowiązkiem ucznia jest przebywanie w stałym kontakcie z nauczycielami przez platformy, odbieranie wiadomości w dzienniku elektronicznym, w inny sposób określony z wychowawcą i nauczycielami w sytuacjach uniemożliwiających korzystanie z formy elektronicznej. Po powrocie do szkoły realizowany materiał w formie online będzie podsumowany i może zostać zweryfikowany przez nauczyciela odpowiednią formą pisemną lub ustną.
- Potwierdzeniem obecności ucznia na lekcji jest:
- logowanie na platformie Moodle w przypadku zamieszczania tam materiału edukacyjnego przesłanego przez nauczyciela danego przedmiotu lub
- nawiązanie połączenia przez komunikator i udział w zajęciach on-line z wykorzystaniem platformy „Office 365 dla Edukacji” w przypadku organizacji zajęć w tej formie przez nauczyciela przedmiotu lub
- potwierdzenie odbioru materiałów edukacyjnych przez uczniów nie posiadających dostępu do platform wymienionych w podpunktach a i b (np. przez e-dziennik, pocztę elektroniczną lub odbiór w szkole).
- Oceny będą wpisywane tylko do dziennika elektronicznego. Podstawą do wystawienia oceny z poszczególnych przedmiotów jest podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem oraz sprawdziany / kartkówki / testy pisane na terenie szkoły.
- Uczeń ma prawo do takiej organizacji kształcenia, która umożliwi mu w równym stopniu co innym uczniom realizację podstawy programowej oraz uczestnictwo w zajęciach organizowanych przez szkołę z wykorzystaniem technik i metod nauczania na odległość lub innych form kształcenia przyjętych przez szkołę.
- Uczeń ma obowiązek stosować się do zasad wynikających z organizacji kształcenia na odległość określonych przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów w tym szczególnie do przesyłania m.in. drogą elektroniczną efektów swojej pracy zgodnie ze wskazaniami nauczyciela.
- W czasie nauczania zdalnego spowodowanego czasowym ograniczeniem funkcjonowania szkoły nauczyciele zespołu klas I-III ustalają zmiany do oceniania osiągnięć uczniów, które zapisują w aneksie i informują o nich rodziców.
- W czasie nauczania zdalnego spowodowanego czasowym ograniczeniem funkcjonowania szkoły nauczyciele poszczególnych przedmiotów ustalają zmiany (zapisane w aneksach) do przedmiotowych systemów oceniania i informują o nich uczniów.
- Wychowawca nadzoruje obciążenie uczniów w ciągu dnia poprzez analizę działań na platformach, przeprowadzanie w razie konieczności wywiadów z uczniami (rodzicami) i nauczycielami, udziela także informacji dyrektorowi w razie zaistniałej potrzeby. Koryguje następnie we współpracy z nauczycielami obciążenie ucznia czynnościami edukacyjnymi i sposobem ich realizacji w danej klasie.
- Zajęcia rewalidacyjne realizowane są w zasadzie zdalnie. Dopuszcza się realizowanie tych zajęć w formie stacjonarnej.
- Nauczyciele uczący w danej klasie przesyłają swoje uwagi odnośnie postępów w nauce uczniów do wychowawcy klasowego, kiedy widzą potrzebę udzielenia uczniowi wsparcia przez rodziców, pedagoga lub psychologa szkolnego.
- Nauczyciele wprowadzają przesunięcia treści i mają możliwość modyfikacji realizacji czasowej pewnych zagadnień kształcenia, których z uwagi np. na wymagania sprzętowe czy wymagane specjalistyczne oprogramowanie lub inne środki dydaktyczne, nie można realizować w ramach kształcenia online. Treści te mogą być realizowane później.
- W przypadku konieczności modyfikacji treści kształcenia, nauczyciel przedstawia dyrekcji drogą mailową rozkład materiału nauczania (aneks do rozkładu) z tego przedmiotu na okres obowiązywania rozporządzenia i jest zobowiązany uwzględnić wprowadzone zmiany w kolejnym okresie nauczania.
Niniejsze zasady mogą ulec modyfikacji, o czym wszyscy zainteresowani zostaną